Com tot educador sigui de l'àmbit que sigui, hem de tenir estratègies i conèixer diverses tècniques d'avaluació i d'autoavaluació. En una de les sessions vam conèixer una d'aquestes tècniques avaluatives que fins al moment desconeixia, però que vaig trobar molt interessant i útil, tant útil que des d'aleshores gairebé en tots els projectes uso una rúbrica per tal d'avaluar.
La nostra activitat es remuntava a la sessió que vam realitzar del Moodle en la qual els alumnes havíen d'escriure un text reflexiu sobre una imatge, relacionada amb les TIC. L'activitat era la següent:
Per què opino que la rúbrica és una eina d'avaluació excel·lent? Doncs perquè aquest recurs permet estructurar d'una manera clara i senzilla aquells continguts que volem avaluar d'acord amb els objectius plantejats, i a més s'especifica de forma clara els criteris que es tindran en compte per avaluar el nivell d'assoliment de cada contingut.
Un altra aspecte positiu de la rúbrica, és que no només és una eina que serveix als educadors per avaluar als destinataris amb els quals treballa, sinó que també permet a aquests veure quins són aquells criteris que es tindran en compte a l'hora d'avaluar-los, el que permetrà que la seva pràctica sigui més efectiva i encaminada cap als resultats esperats, és a dir, a més a més d'una eina avaluativa, penso que té una doble finalitat, ja que també serveix de guia per als discents en la seva pràctica.
La rúbrica que vam elaborar nosaltres per a la nostra activitat exposada anteriorment és la següent:
EXCEL·LENT
|
NOTABLE
|
APROBAT
|
SUSPÈS
|
|
ESTRUCTURA/
ORGANITZACIÓ
|
Les
idees estan ben estructurades. Tenen coherència entre elles. Hi trobem una
introducció, desenvolupament i conclusions.
|
Trobem
totes les parts en l’organització del text, però hi ha mínims errors en la
relació d’algunes idees.
|
Falta
alguna d’aquestes parts: introducció, desenvolupament, conclusions. Trobem
alguns errors de coherència entre idees.
|
No
contempla les parts de l’estructura adequada (introducció, desenvolupament,
conclusions). Les idees no sóc clares i precises.
|
CONTINGUT
|
El
text exposa totes les idees que
transmet la imatge a través d’arguments sòlids i amb un llenguatge
especialitzat. L’anàlisi de la imatge és exhaustiu.
|
El
text es centra en les idees reflexades en la imatge amb arguments clars, però
amb mínimes mancances de precisió en el seu anàlisi.
|
Es
presenten idees suficients, però sense profunditzar en aquestes. Falta
reflexió i relació amb elements teòrics.
|
Hi
ha una insuficiència d’idees, i aquestes són molt superficials, sense una
reflexió profunda. El llenguatge és poc precís.
|
GRAMÀTICA/ ORTOGRAFIA
|
Demostra
un bon ús dels aspectes gramaticals i ortogràfics.
|
Es
poden trobar alguns errors en la gramàtica i l’ortografia, però aquests no
dificulten la seva comprensió.
|
S’observen
alguns problemes gramaticals i d’ortografia que dificulten la comprensió.
|
Greus
problemes ortogràfics i gramaticals.
|
CREATIVITAT
|
Mostra
domini en el tema a partir d’exemples que afavoreixen la seva comprensió i
originalitat.
|
Mostra
domini en el tema, però no acaba d’exemplificar els seus arguments.
|
Mostra
poc domini en el tema, els escassos exemples redactats no són adients i amb
poca concordança amb el text.
|
No
mostra domini del tema, el text no és original, és únicament reproductiu.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada