dijous, 30 de gener del 2014

CREACIÓ D'UNA RÚBRICA

Com tot educador sigui de l'àmbit que sigui, hem de tenir estratègies i conèixer diverses tècniques d'avaluació i d'autoavaluació. En una de les sessions vam conèixer una d'aquestes tècniques avaluatives que fins al moment desconeixia, però que vaig trobar molt interessant i útil, tant útil que des d'aleshores gairebé en tots els projectes uso una rúbrica per tal d'avaluar.

La nostra activitat es remuntava a la sessió que vam realitzar del Moodle en la qual els alumnes havíen d'escriure un text reflexiu sobre una imatge, relacionada amb les TIC. L'activitat era la següent:


Per què opino que la rúbrica és una eina d'avaluació excel·lent? Doncs perquè aquest recurs permet estructurar d'una manera clara i senzilla aquells continguts que volem avaluar d'acord amb els objectius plantejats, i a més s'especifica de forma clara els criteris que es tindran en compte per avaluar el nivell d'assoliment de cada contingut.

Un altra aspecte positiu de la rúbrica, és que no només és una eina que serveix als educadors per avaluar als destinataris amb els quals treballa, sinó que també permet a aquests veure quins són aquells criteris que es tindran en compte a l'hora d'avaluar-los, el que permetrà que la seva pràctica sigui més efectiva i encaminada cap als resultats esperats, és a dir, a més a més d'una eina avaluativa, penso que té una doble finalitat, ja que també serveix de guia per als discents en la seva pràctica.

La rúbrica que vam elaborar nosaltres per a la nostra activitat exposada anteriorment és la següent:


EXCEL·LENT
NOTABLE
APROBAT
SUSPÈS
ESTRUCTURA/ ORGANITZACIÓ
Les idees estan ben estructurades. Tenen coherència entre elles. Hi trobem una introducció, desenvolupament i conclusions.
Trobem totes les parts en l’organització del text, però hi ha mínims errors en la relació d’algunes idees.
Falta alguna d’aquestes parts: introducció, desenvolupament, conclusions. Trobem alguns errors de coherència entre idees.
No contempla les parts de l’estructura adequada (introducció, desenvolupament, conclusions). Les idees no sóc clares i precises.
CONTINGUT
El text  exposa totes les idees que transmet la imatge a través d’arguments sòlids i amb un llenguatge especialitzat. L’anàlisi de la imatge és exhaustiu.
El text es centra en les idees reflexades en la imatge amb arguments clars, però amb mínimes mancances de precisió en el seu anàlisi.
Es presenten idees suficients, però sense profunditzar en aquestes. Falta reflexió i relació amb elements teòrics.
Hi ha una insuficiència d’idees, i aquestes són molt superficials, sense una reflexió profunda. El llenguatge és poc precís.
GRAMÀTICA/ ORTOGRAFIA
Demostra un bon ús dels aspectes gramaticals i ortogràfics.
Es poden trobar alguns errors en la gramàtica i l’ortografia, però aquests no dificulten la seva comprensió.
S’observen alguns problemes gramaticals i d’ortografia que dificulten la comprensió.
Greus problemes ortogràfics i gramaticals.
CREATIVITAT
Mostra domini en el tema a partir d’exemples que afavoreixen la seva comprensió i originalitat.
Mostra domini en el tema, però no acaba d’exemplificar els seus arguments.
Mostra poc domini en el tema, els escassos exemples redactats no són adients i amb poca concordança amb el text.
No mostra domini del tema, el text no és original, és únicament reproductiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada