divendres, 24 de gener del 2014

EXÀMEN (II)



Pel que fa a les propostes educatives a distància o que utilitzen plataformes E-learning, segons la meva opinió aquest recurs educatiu sí implica una redifinició del rol tant del docent com del discent, comparat amb l'educació presencial tradicional, tot i que hi poden haver aspectes compartits. 

Basant-me en l'article següent: Bosco, A. Y Rodríguez, D. (2008) Docencia virtual y aprendizaje autónomo: algunas contribuciones al Espacio Europeo de Educación Superior, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (RIED), Vol. 11 (1), pp. 157-182; he construït la meva opinió respecte aquesta afirmació.


Primer de tot penso que el discent, gràcies a l'educació a distància, ha de desenvolupar una major autonomia en el seu aprenentatge i per tant aquest ha de ser més actiu i compromès en el procés. Aquesta característica pot ser compartida pel que fa a la pedagogia tradicional en el sentit que sense compromís amb el teu aprenentatge no arribaràs als objectius esperats ni a un èxit formatiu, però és cert que en el cas de les plataformes E-learning aquest compromís ha de ser molt superior. Aquestes idees ens les aporta una autora, Hanna (2002). Aquesta també recalca que el discent té un rol més independent del professor, tot i que comparteix amb la pedagogia tradicional aquesta relació de recolzament en quant a consultes, definició d'objectius, etc. 



Pel que fa al docent aquest ha de tenir un component més innovador, és a dir, necessita d'una formació específica en quant a tècniques i estratègies de les TIC per tal de poder adaptar aquestes en la plataforma E-learning i així fomentar l'aprenentatge dels seus discents. Pel que fa a l'educació presencial, el professor també necessita formació i innovació però no des d'aquesta vessant tant específica i concreta. 

La plataforma virtual a més permet que el discent consulti aquells materials que consideri més rellevants per al seu aprenentatge i això li ofereix més possibilitats d'aprenentatge. També hi ha una redifinició dels rols doncs, en quant a l'aspecte comunicatiu del docent-discent, ja que s'han d'establir nous mecanisme de comunicació entre aquests que siguin eficients i eficaços.

Després d'haver argumentat la meva opinió basant-me en les idees del article esmentat, penso doncs, que sí que hi ha una redifinició dels rols docent-discent al utilitzar plataformes com l'E-learning, tot i que comparteixin alguns aspectes. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada