dijous, 30 de gener del 2014

EL LLIBRE DIGITAL

Els llibres digitals són un recurs digital que gairebé desconeixia. El que nosaltres hem conegut el podem trobar en el següent enllaç: Educaline.Tools. Es tracta d'un lloc web on hi podem trobar diverses activitats de múltiples matèries, organitzades per nivells. En aquestes activitats hi trobem tant teòrica com la conseqüent pràctica, per comprobar si s'han adquirit els coneixements.

A simple vista, penso que és un recurs que ens pot semblar molt innovador i útil, i del qual en podem treure un gran profit. Des d'una perspectiva de discent, opinio que sí és innovador i útil però si se'n fa un ús adequat. Primer de tot penso que amb aquesta eina no és pot caure en l'error de fer-la substitutòria d'altres recursos més tradicionals, com són els treballs a casa i els exercisis a l'aula, així com els llibres de text de tota la vida. Penso que ha de ser així perquè per a mi aquesta eina especialment té un caràcter complementari amb d'altres recursos per diferents motius.

Un dels motius és que el llibre digital, no permet que hi hagi un feed-back entre professor i alumne, és a dir, aquest va realitzant les activitats a través del assaig-error ja que és així com funciona la correcció de la web. Això dificulta doncs la reflexió respecte l'aprenentatge que s'està adquirint, o que no s'està adquirint, perquè el fet que cada alumne treballa amb un ordinador i a un ritme diferent l'un de l'altre, no permet que el professorat estigui pendent d'aquests errors i en pugui fer la reflexió corresponent.

Penso que en un primer moment, als alumnes els pot semblar una eina molt engrescadora per aprendre, però a la llarga aquesta eina pot aburrir, perquè com ja he dit poden arribar a fer les activitats de manera sistemàtica sense prestar-hi un mínim d'atenció, ja que ningú els fa reflexionar sobre el que estan realitzant.

Molts consideren que és un recurs innovador, però penso que no és del tot així, ja que tal i com planteja Bosco (1995) la innovació ha de constar de 3 aspectes: l'ús de nous materials o recursos instructius tals com materials curricular o tecnològics, l'ús de nous enfocaments d'ensenyament, activitats o estratègies didàctiques i l'elaboració de nous supòsits pedagògics i/o teories subjacents a noves polítiques i programes. Sabent això, penso que en el cas del llibre digital ens trobem davant un recurs en que la innovació tan sols es dóna pel fet d'incorporar un nou recurs per a l'aprenentatge, és a dir, s'està traspassant de manera exacte el contingut curricular a les TIC, però l'únic canvi per a mi és aquest.

Així doncs, considero aquesta eina, com a un recurs complementàri en les aules que cal tractar d'una manera molt acurada, és a dir, tenir en compte la interacció professor - alumne per tal de que el primer fassi reflexionar al segon sobre els aprenentatges que està adquirint per tal de poder revisar i avaluar els errors i el perquè d'aquests i així apartar el model d'assaig - error. A més a més, cal donar molta importància que és un recurs que no respon a la diversitat existent d'alumnes ja que persones amb deficiències auditives o visuals no podríen gaudir d'aquest recurs.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada