dijous, 30 de gener del 2014

TAULETES DIGITALS

Pere Marquès ens va venir a parlar sobre les tauletes digitals, una eina que s'ha posat de moda avui en dia i relativament nova. La seva exposició va anar dedicada principalment a aquests artefactes vinculats en l'àmbit educatiu, i ens va fer pensar en el per què de la importància d'incorporar les TIC en l'eduació. Bàsicament és per tres grans raons:

  • Competència digital informacional dels alumnes; la competència digital està a l'ordre del dia i ho trobem com a contingut obligatori en el curriculum escolar, així doncs, sabem de l'importància d'aquesta competència en la societat de la informació en la qual vivim. Aquesta importància és deguda al fet que dia a dia ens bombardejen d'informació per múltiples mitjans, i com a ciutadan del món en el que vivim hem de ser capaços de cercar, seleccionar, sintetitzar i reflexionar sobre les informacions que ens arriben, és a dir, arribar a ser ciutadans crítics. Adquirir competència digital ens ajuda en aquest aspecte i per tant ens permet ser crítics amb l'entorn.

  • Actualització curricular: sí, es volen incorporar les TIC en l'educació, però tot canvi eduactiu no es pot fer així com així, cal que estigui reglat i plasmat, per tant, perquè les TIC s'obrin pas real en l'eduació cal un canvi en el currículum eduactiu que inclogui les TIC i tingui en compte les característiques d'aquestes, així com la formació del professorat en aquest sentit. 

  • Innovació metodològica: el currículum actual té mancances, i això ho veiem només veient les xifres mundials o europees sobre el nivell dels nostres alumnes respecte la resta de països, ja que ens trobem a la cua del món, dit a grosso modo. Si ja hem probat un tipus de metodologia i veiem que no funciona o que no dóna els resultats esperats, per què no la canviem? Cal la innovació en la metodologia i les TIC poden ser un d'aquests canvis que calen, ja no només en el curriculum escolar, si no en el paradigma educatiu en general. 
Hi ha una sèrie de qüestions que se'ns van plantejar a la conferència i ens van servir per reflexionar de manera individual sobre el tema, les preguntes són les següents:

  • Avantatges i inconvenients de les tauletes digitals en les aules. Quin és el valor afegit?
Les tauletes digitals tenen diversos avantatges i inconvenients. Centrant-nos en l'àmbit educatiu penso que un dels avantatges principals és el fet de poder accedir a les diferents App's educatives que ens podem descarregar en elles per així poder utilitzar-les com a complement en l'aprenentatge dels coneixements tractats a classe. A més a més, com gairebé tot artefacte digital té un fort component motivacional per als alumnes que troben atractiu el seu ús i per tant s'engrescaran més en dur a terme les activitats relacionades. No només ens aporta gran quantitat d'aplicatius sinó que les seves funcions són molt diverses i fins i tot podem descarregar-hi llibres, que pel simple fet de veure'ls en format digital ja són més actractius.

Per contra però, també penso que és una eina amb la qual cal tenir molt de compte a l'aula ja que els alumnes es poden distreure molt fàcilment i desviar-se de l'activitat a realitzar, obstaculitzant el seu procés d'ensenyament - aprenentatge. D'altra banda és un recurs que no destaca per ser econòmic, i a més a més, no es té en compte la diversitat dels alumnes, dels quals podem trobar que alguns tinguin deficiències visuals o auditives.

Opino que el valor afegit d'aquesta eina és la motivació que genera en els alumnes, però aleshores com en el cas de totes les noves tecnologies, cal un professorat molt preparat i professionalitzat en aquest sentit, que sàpiga utilitzar aquesta eina en el moment adequat i de la manera adequada per tal d'evitar diversos aspectes com la distracció dels alumnes, la no-comunicació entre docent i discent o l'ús inadequat d'aquest recurs per part dels alumnes, que els pot portar a continguts no adients.

  • Impacte en l'aprenentatge al usar eines digitals. Milloraran el rendiment acadèmic?
Tot projecte, activitat, proposta..., s'usi la metodologia que s'usi, opino que ha d'estar contextualitzat en el lloc en el qual es vol aplicar, i per tant cal tenir en compte en tot moment les necessitats de les persones amb qui treballarem, les seves característiques i les del seu entorn. Així doncs, cal un treball planificat i organitzat, no val tot per a tothom. El rendiment acadèmic per a mi va molt lligat a això i a una mala planificació i organització en l'eduació i el conseqüent currículum escolar. Tenim un model educatiu estàndard que tracta a tothom per igual, on les desigualtats i diferències es tenen en compte, però no com a font d'enriquiment i creiexement mutu sinó com a un esforç extra per integrar en el model educatiu. El problema ja parteix d'aquí i del paradigma existent on pretenem integrar enlloc d'incluïr, conceptes molt diferents. Amb les eines digitals passa el mateix, pensem que les podem integrar en un model educatiu estàtic, però no és així, per a que hi hagi un canvi i aquest es pugui fer visible en resultats d'aprenentatge i per tant repercuteixi en la societat, cal un canvi en el model educatiu on es focalitzi d'una manera panificada i organitzada, amb professionals qualificats, l'ús de les TIC. D'aquesta manera l'impacte i la millora penso que serà real, mentre tot segueixi igual, no.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada